Radioudstyr

Politi og efter­retningstjenester

Politi og efterretningstjenester er centrale byggesten i et demokrati. Det er dog afgørende, at deres beføjelser er præcist beskrevet og underlagt tilsyn og kontrol.

Politiet og efterretningstjenesterne er med til at opretholde den offentlige orden og sørge for borgernes og statens sikkerhed. De har brug for stærke beføjelser for effektivt at kunne udføre deres arbejde. Men med stærke beføjelser følger en forhøjet risiko for magtmisbrug. 

Derfor er det nødvendigt, at politi og efterretningstjenester opererer indenfor et klart mandat, og at der bliver ført kontrol med, at de ikke overskrider deres beføjelser. 

I de senere år har den teknologiske udvikling givet politiet og efterretningstjenesterne mulighed for at indsamle flere oplysninger om borgere og virksomheder. Brugen af omsiggribende overvågningsteknologier risikerer dog at overtræde den enkeltes ret til privatliv. Fra et menneskeretligt perspektiv er det betænkeligt.

På baggrund af nye domme fra Den Europæiske Menneskerettighedsdomstol vurderer Institut for Menneskerettigheder, at der er behov for at indføre en række retsgarantier i forbindelse med efterretningstjenesterne masseindsamling af oplysninger.  

De danske logningsregler begrænser også borgernes ret til privatliv og databeskyttelse. Selvom Justitsministeriet i et lovudkast foreslår at justere en del af logningsreglerne efter en dom fra EU-Domstolen fra 2022vurderer Institut for Menneskerettigheder fortsat, at der er risiko for, at reglerne er i strid med EU-retten. 

Politiet sørger for tryghed, sikkerhed og orden og beskytter borgernes grundlæggende rettigheder. Derfor har politiet fået tildelt særlige magtbeføjelser. Politiet håndhæver lov og ret og kan på statens vegne foretage fysisk magtudøvelse over for borgerne. Med disse magtbeføjelser følger imidlertid et stort ansvar for at forvalte magten på en betryggende måde.

Når en person klager over politiets brug af magt, sker det til Den Uafhængige Politiklagemyndighed (DUP). Klager behandles ud fra, om der er grundlag for at indlede en straffesag mod eller udtale kritik af den eller de involverede politibetjente. De borgere, der har klaget over politiet, får ikke svar på, om de har været udsat for umenneskelig eller nedværdigende behandling i strid med Menneskerettighedskonventionens artikel 3. Det falder nemlig udenfor politiklagesystemet at tage stilling til, om de hændelser, der er klaget over, udgør en menneskeretlig krænkelse. 
 

Indhold på siden